[linux] Re: smartd offline uncorrectable sectors

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Wo Jan 11 13:32:59 CET 2006

On Wed 11 Jan 2006, Jelle Boomstra wrote:
> [...]

Dat kan dus niet zomaar, want dan raak je wellicht data kwijt zonder dat
dat bekend wordt. En dat kan erger zijn dan data gewoon kwijt raken...

Als die sectors belangrijke gegevens bevatten, en die sectors onleesbaar
zijn ("uncorrectable read errors" duidt daar toch echt wel op), dan kan
de disk die sectors niet zomaar vervangen door reserve (spare) sectors,
de data zou dan "stilzwijgend" vervangen worden door random data...
Daarom zal een read actie een error geven, en een write actie gewoon
lukken (onderwater wordt dan dus een spare sector ingezet).

> Dat lijkt mij ook. Maar praktisch gezien, moet ik mij er zorgen over maken, of
> alleen in de gaten houden dat die 4 sectors niet meer worden?

Die "offline" unreadable sectors zijn ontdekt tijdens de SMART "offline"
selftest, dus niet tijdens accesses van de OS. Het is dus volledig
onbekend (met de gegeven informatie) of die sectors nou in gebruik zijn
of niet.

Als de disk deel uitmaakt van een RAID-1 of -5 bijvoorbeeld, dan kan het
genoeg zijn om 'm uit de raid set te halen en weer toe te voegen; alle
data op de disk wordt dan overschreven, met als gevolg dat de kapotte
sectors vervangen worden. Als de disk "gewoon" ingezet is, dan wordt het
lastig...

> Bij mijn weten kan het zeker voorkomen dat een schijf bij de productie al
> slechte sectors heeft en zorgt de schijf er zelf voor dat deze verwisseld
> worden met reserve sectors. Als het goed is gaat smartd mij emailen als het
> erg wordt (al weet ik niet hoe ik dat moet testen) en dat heb ik tot nu toe
> niet gezien.

Het punt is dus dat die defecte sectors tijdens productie al
probleemloos vervangen kunnen worden; defecte sectors tijdens lees
acties of selftests kunnen dat niet.

Paul Slootman