[linux] Re: FDs ophogen

Wo Jan 11 15:55:15 CET 2006

On Wed, Jan 11, 2006 at 01:14:44PM +0100, Gerard wrote:

> En daar ligt een klein probleem. We willen de ulimits per proces verhogen
> voor alle daemons, die zo'n beetje elk als hun eigen user draaien.
> Er lijkt toch geen globale per-process setting voor te zijn.
> /etc/sysctl.conf (die ook op Debian bestaat) gaat over systemwide. Het
> maakt niet uit hoe hoog die staat; ulimit -n blijft 1024 geven. Moet
> hiervoor dan toch de kernel recompiled worden?

Zoals gezegd hoeft de kernel niet opnieuw gecompliceerd te worden omdat
de systeemlimiet dynamisch kan worden aangepast.

De 'ulimit' is echter een ingebouwde functie van de shell. Die zou
dus ingesteld kunnen worden door /etc/profile of /etc/bashrc of zo.
Op mijn systeem zie ik dat enkele scripts in /etc/rc.d/init.d een regel
'ulimit -n 10240' hebben, waardoor deze daemons wat meer mogen openen.

Met vriendenlijke groet,

Daniel von Asmuth