[linux] Re: FDs ophogen

Jelle Boomstra nllgg op nietsch.dds.nl
Zo Jan 15 13:13:31 CET 2006

On Sunday 15 January 2006 11:52, Gerard wrote:
> En met wat geklooi links en rechts is het toch allemaal gelukt :)
> Ik weet niet of het ook daadwerkelijk nuttig is geweest, maar de boel
> lijkt wel sneller te draaien nu. Waarschijnlijk hadden de mensen die
> dat bedacht hebben toch een valide punt.

Misschien wel, misschien niet. Als je het niet meet zal je het nooit te weten
komen. Vertouwen in je collega's is leuk, maar ik zou toch ook zelf willen
constateren dat het nodig is, al is het maar om een volgende keer die
conclusie zelfstandig te kunnen trekken.

Eens kijken of ik het ook kan benaderen met de gegevens die je noemde:
1000 hits/sec-> 2000 db query's = ~2000 open filepointers/sec * gem.
aflevertijd = ~40.000

Dan zou de gemiddelde tijd die een query er over doet zo'n 20 sec zijn. Oeps!
(dan sla ik nog even over dat de queries waarschijnlijk na elkaar volgen en er
per request dan maar een in de pijplijn zit)
Als dat correct is, dan gok ik dat de bottleneck ergens anders zit, en heel
waarschijnlijk in de database. Dat je dan een stuwmeer aan open FD's krijgt
ligt voor de hand, maar maar het vergroten van het stuwmeer krijg je niet
meer water door de dam.

Misschien als je stroom nogal de neiging heeft in korte pieken te komen kan
het  je nog wat helpen, maar ik vermoed dat het profilen en fine-tunen van de
queries meer oplevert.

--
met vriendelijke groeten,
Jelle Boomstra