[linux] dns probleempje

Jelle Boomstra nllgg op nietsch.dds.nl
Wo Jan 18 14:40:39 CET 2006

Hoi Lijst,

De router aan mijn adsl verbinding is zo slim dat ik niet het externe ip-adres
binnnen het netwerk kan gebruiken (hij zou dat netjes zoals het verkeer van
buiten moeten doorsturen naar mijn webservertje, maar dat doet hij niet) Nu
heb ik dat opgelost door voor het hele domein een extra zone in de lokale
nameserver aan te maken en die naar de interne webserver te laten wijzen. Dat
werkt goed genoeg.
Maar nu wil ik graag ook even tijdelijk een domeintje hosten via dyndns.org.
Van buiten hoeft dat geen probleem te zijn, dyndns resolvt naar mijn externe
adres, de router doet zijn werk en mijn webserver krijgt het request. Maar
binnen het netwerk loopt dit nou spaak, tenzij ik de hele dyndns boom lokaal
ga faken. Is er een manier hoe ik eenvoudig kan zorgen dat
mijndomein.dnsalias.org lokaal resolvt naar 10.0.0.3 en de rest van
dnsalias.org gewoon via de normale nameservers resolvt?
De lokale nameserver cache-t voornamelijk en is de enige nameserver in het
netwerk.

--
met vriendelijke groeten,
Jelle Boomstra