[linux] Re: dns probleempje

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Wo Jan 18 15:37:19 CET 2006

On Wed 18 Jan 2006, Jelle Boomstra wrote:

> De router aan mijn adsl verbinding is zo slim dat ik niet het externe ip-adres
> binnnen het netwerk kan gebruiken (hij zou dat netjes zoals het verkeer van
> buiten moeten doorsturen naar mijn webservertje, maar dat doet hij niet) Nu
> heb ik dat opgelost door voor het hele domein een extra zone in de lokale
> nameserver aan te maken en die naar de interne webserver te laten wijzen. Dat
> werkt goed genoeg.

Als het om 1 systeem gaat, zou een entry in /etc/hosts genoeg moeten
zijn. Zo heb ik in mijn /etc/hosts:
127.0.0.1       ad.nl.doubleclick.net
:-)

> Maar nu wil ik graag ook even tijdelijk een domeintje hosten via dyndns.org.
> Van buiten hoeft dat geen probleem te zijn, dyndns resolvt naar mijn externe
> adres, de router doet zijn werk en mijn webserver krijgt het request. Maar
> binnen het netwerk loopt dit nou spaak, tenzij ik de hele dyndns boom lokaal
> ga faken. Is er een manier hoe ik eenvoudig kan zorgen dat
> mijndomein.dnsalias.org lokaal resolvt naar 10.0.0.3 en de rest van
> dnsalias.org gewoon via de normale nameservers resolvt?

Ik had iets dergelijks, heb dat opgelost via DNAT. Ik heb dan ook linux
als firewall...

Maar het kan op zich wel, definieer je nameserver als authorative voor
het domein "mijndomein.dnsalias.org" (ook al is het geen domein, maar
een host) en neem een A record op voor domein. Je nameserver denkt dan
authorative voor mijndomein.dnsalias.org te zijn, maar zal requests voor
andere dnsalias.org hosts doorsturen (net zoals je authorative voor
example.com kan zijn, maar niet alles in .com hoeft te hebben; dat er
een extra puntje tussen zit boeit niet).

Paul Slootman