[linux] geheugen uitbreiding

lucas merckelbach merckelbach op yahoo.com
Wo Jan 18 15:28:47 CET 2006

Hallo,

Regelmatig werk ik met relatief grote data files in
netcdf formaat afkomstig van een numeriek oceaan
model. Bij verwerking daarvan, loopt mijn geheugen
vaak over en wordt de swap file gebruikt. Op zich niet
zo'n ramp, maar het geheel wordt er niet echt sneller
op. Ik sta op het punt om een verzoek in te dienen om
het geheugen uit te breiden. Maar eerst de vraag of
dat eenvoudig kan.
free geeft aan dat ik 2Gb intern heb. Kan ik ergens
uit afleiden uit hoeveel chips die 2 Gb is
samengesteld? Bij voorkeur zonder de kast open te
hoeven maken, zodat ik kan uitvogelen of ik nog een
bank vrij heb?

Lucas