[linux] Re: dns probleempje

Huub Reuver h_reuver op mantell.xs4all.nl
Wo Jan 18 20:17:54 CET 2006

On Wed, Jan 18, 2006 at 03:37:19PM +0100, Paul Slootman wrote:

> Als het om 1 systeem gaat, zou een entry in /etc/hosts genoeg moeten
> zijn. Zo heb ik in mijn /etc/hosts:
> 127.0.0.1       ad.nl.doubleclick.net
> :-)

> Ik had iets dergelijks, heb dat opgelost via DNAT. Ik heb dan ook linux
> als firewall...

Het zal wel de botte oplossing zijn, maar zelf heb ik voor 1 hostname
een zone gedefinieerd in de DNS (bind). Een regeltje in bind werkt wel,
maar met een vaste hostname kan ik nu intern en extern (laptop) altijd
dezelfde homepage gebruiken.

Opzet is vrij eenvoudig:
Zone met SOA, 1 hostname en geen reverse lookup.
En natuurlijk alleen toegankelijk voor ineterne pc's.
In principe werkt de een zone ook voor 1 pc, zolang de nameserver maar
denk dat hij master is.

Dezelfde naam resolved extern gewoon naar een ander IP-nummer.

Met vriendelijke groet,
Huub Reuver