[linux] Re: dns probleempje

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Wo Jan 18 16:55:45 CET 2006

On Wed 18 Jan 2006, Jelle Boomstra wrote:

> Ik pretendeer overigens wel SOA te hebben voor doubleclick.net. Al krijg ik
> dan wel foutmeldingen in een pagina als een subdomein niet gevonden wordt.
> Weet er iemand toevallig hoe je bind moet vertellen dat alle subdomeinen naar
> een bepaalde host gaan zodat je daar een mooi scriptje het gewenste plaatje
> (van 1 pixel groot) of redirect kan laten serveren?

wildcard A record opnemen...

> het zal wel voor dynamische nat staan, maar wat doet het precies? Of bedoel je

destination NAT, oftewel packet onderscheppen en ergens anders heen
sturen. Meestal zie je alleen SNAT oftewel source NAT, source address
veranderen, voor als je vanaf een prive netwerk het internet op gaat.

> dat alle verkeer van je adslmodem over een linuxdoos gaat die zelf router
> speelt. Dat zou ook kunnen, maar heb ik dan geen 2 netwerkkaarten nodig?

Dat doe ik inderdaad, ik vind een firewall op linux makkelijker te
configureren / beheren dan wanneer die in een onduidelijk kastje zit...

In principe heb je dan 2 netwerkkaarten nodig, maar ik heb een switch
met VLAN support, dus heb ik de ADSL modem in een aparte VLAN zitten die
ook op de linux firewall uitkomt. Je hebt dan virtueel meer dan 1
netwerkkaart...

Paul Slootman