[linux] Re: dns probleempje

Jelle Boomstra nllgg op nietsch.dds.nl
Wo Jan 18 16:31:00 CET 2006

On Wednesday 18 January 2006 15:37, Paul Slootman wrote:
[...]
> Als het om 1 systeem gaat, zou een entry in /etc/hosts genoeg moeten
> zijn. Zo heb ik in mijn /etc/hosts:
> 127.0.0.1       ad.nl.doubleclick.net

Ja dat zou inderdaad ook kunnen. Maar ik vindt het niet zo prettig om dat
soort info over meerder plekken te spreiden en als ik het in bind stop werkt
het in mijn hele netwerkje.
Ik pretendeer overigens wel SOA te hebben voor doubleclick.net. Al krijg ik
dan wel foutmeldingen in een pagina als een subdomein niet gevonden wordt.
Weet er iemand toevallig hoe je bind moet vertellen dat alle subdomeinen naar
een bepaalde host gaan zodat je daar een mooi scriptje het gewenste plaatje
(van 1 pixel groot) of redirect kan laten serveren?

> :-)
> :
[...]
> Ik had iets dergelijks, heb dat opgelost via DNAT. Ik heb dan ook linux
> als firewall...

het zal wel voor dynamische nat staan, maar wat doet het precies? Of bedoel je
dat alle verkeer van je adslmodem over een linuxdoos gaat die zelf router
speelt. Dat zou ook kunnen, maar heb ik dan geen 2 netwerkkaarten nodig?

> Maar het kan op zich wel, definieer je nameserver als authorative voor
> het domein "mijndomein.dnsalias.org" (ook al is het geen domein, maar
> een host) en neem een A record op voor domein. Je nameserver denkt dan
> authorative voor mijndomein.dnsalias.org te zijn, maar zal requests voor
> andere dnsalias.org hosts doorsturen (net zoals je authorative voor
> example.com kan zijn, maar niet alles in .com hoeft te hebben; dat er
> een extra puntje tussen zit boeit niet).

Ja je hebt gelijk, zo werkt het wel. Daar was ik ook mee begonnen, maar ik zal
wel een typo hebben gemaakt, dynalias.org en dnsalias.org zijn allebei van
dezelfde club, ik denk dat ik mij daar had vergist.
Bedankt in ieder geval.

--
met vriendelijke groeten,
Jelle Boomstra