[linux] Re: linux op laptop

Alexander Volovics awol op home.nl
Do Jun 1 13:26:09 CEST 2006

On Wed, May 31, 2006 at 08:57:48PM +0200, Mertens Bram wrote:

> Nu de verzekeringskwestie bijna geregeld is ben ik opnieuw op zoek
> naar een laptop.  Ditmaal liefst eentje dat zonder Windows geleverd
> wordt, ik heb Redmond al véél te véél gesponsord.

Zoals meerdere mensen hier al hebben benadrukt zal je een laptop
iha niet kopen als desktop vervanging en is dus energieverbruik/
batterijduur erg belangrijk (als de rest tenminste goede kwaliteit
heeft).

Ik zou wat dat betreft de voorkeur geven aan een Intel Centrino
(en opvolgers) boven een AMD Turion (en opvolgers).

Omdat m'n oude laptop de geest gegeven heeft heb ik dit jaar
een Dell Inspiron 6000 gekocht, redelijk zuinig in het gebruik
en met 6 uur batterij leven (normaal gebruik, veel rekenwerk,
weet niet hoe het met DVDs gaat). Heeft ook een van de nieuwste
Intel ingebouwde geheugen delende grafische chips. Hier zou ik
ook de voorkeur aan geven boven ATI/nVidia ivm energie gebruik,
warmte ontwikkeling en drivers (tenzij je superieure 3D nodig hebt).

Alle 'belangrijke' funkties zijn beschikbaar onder Fedora Core 5
(hibernate, suspend to disk, werkt prima en ik kan het een en ander
 regelen ivm 'deksel dicht' enz.)
Ik heb begrepen dat het Ubuntu laptop team vrijwel "alles" heeft
werkende gekregen (suspend, hibernate, alle "Fn" toets funktionaliteit,
enz.) voor deze laptop bij de vandaag verschenen Ubuntu 6.06 (Dapper Drake).

Als je wilt weten hoe Linux het doet op laptops kan je natuurlijk
terecht bij http://www.linux-laptop.net/
Maar beter vind ik de uitgebreide checklists van
https://wiki.ubuntu.com/LaptopTestingTeam
(hoewel deze niet alijd helemaal bij de tijd zijn).

Wat merk/fabrikant betreft zou ik de voorkeur geven aan
IBM/Lenovo, Dell en Sony en niet Acer, HP, enz. afgaande op de
laptop recensies van het laatste jaar in de Duitse c't.

Alexander