[linux] Re: linux op laptop

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Do Jun 1 10:53:41 CEST 2006

On Wed 31 May 2006, Jelle Boomstra wrote:

> berekenen. 64 bit is leuk, maar linux doet het al een jaar of 15 prima op 32
> bitten. hoe je het ook went of keert, de overgang naar 64bit is een
> bottleneck, en als je er voor de meute doorheen bent zal je daar in enige
> mate last van hebben(installeren 32bits libraries naast 64bits etc).

De overgang naar 64 bits heeft linux al ruim 10 jaar geleden gemaakt,
bijna tien jaar draai ik al 64-bits linux (op alpha). Ook sparc64 doet
het prima. De 64 bits is dus niet zozeer de bottleneck, maar de
specifieke eigenschappen van de 64-bits athlon and de chipsets enzo.

Overigens heb ik onlangs een athlon amd64x2 systeem aangeschaft, en die
draait nu op 64 bits debian. Vooralsnog geen problemen, behalve met
zaken die geen open source zijn (b.v. er is geen flash plugin voor je 64
bits browser, java schijnt ook een probleem).  Als zoiets echt nodig is,
dan kan ik wel een 32bits chroot omgeving gebruiken daarvoor.
Het is dus _het_ systeem voor de opensource aanhanger ;-)

> Ik zou dus gaan voor de processor die zich laat voorstaan op minimaal
> stroomverbruik, want dat beinvloed de essentie van een laptop meer dan
> hoeveel bitten je tegelijk er mee kan verwerken.

Voor een laptop ben ik het hier helemaal mee eens. Je hebt (in mijn
ervaring) vaker wat meer accu tijd nodig dan processing power, dus het
zware werk laat ik wel over aan mijn workstation. Ik heb een IBM
thinkpad R50p met 1.6MHz centrino, en die bevalt prima (is ook eigenlijk
helemaal niet traag :). Alleen de suspend moet ik nog eens uitzoeken,
schijnt wel onder APM (dus niet ACPI) te werken maar dan doet de
speedstep het weer niet zo goed geloof ik, en nog wat andere dingen.
Misschien eens kijken naar software suspend...

Tegenwoordig heeft intel de opvolger van de centrino, de solo ofzo,
schijnt nog zuiniger te zijn. Zoiets heeft dus voor een laptop mijn
voorkeur. (Misschien is de centrino nu wel prijsgunstiger vanwege het
verschijnen van dat nieuwe ding.)

Paul Slootman