[linux] Re: Swap space en grote copieer actie

Cecil Westerhof CecilWesterhof op xs4all.nl
Do Jun 8 14:58:11 CEST 2006

Op do, 08-06-2006 te 14:22 +0200, schreef Marc Fellman:
> Op 8-6-06 heeft Daniel von Asmuth<asmuth op bakunin.xs4all.nl> het
> volgende geschreven:

> Ik heb het in het verleden meegemaakt (met een niet goed ondersteunde
> netwerkkaart, of was die nu rot?) dat de swap ook helemaal volliep.
> Maar ik was altijd in de veronderstelling dat swapruimte die éénmaal
> geclaimd was niet meer als vrij getoond zou worden (maar ik heb er dan
> ook nite uitgebreid verder naar gekeken). Belangrijker om te weten is
> of de machine na de copieeractie nog wel bruikbaar aanvoelt (of het
> gebruikte swap geen effect heeft op de performance).

Dat was ook wat ik dacht, dat swap pas weer als vrij wordt getoont, op
het moment dat het programma wordt gestopt, of de in memory data waarna
de swap verwijst veranderd. (Dit is een van de redenen, dat ik FireFox
af en toe stop en opnieuw opstart. Voor mijn gevoel heeft dit ook
effect, maar dat zou psychisch kunnen zijn. ;-} ) Maar zonet zat mijn
systeem dus helemaal vast. En de enige mogelijkheid was op de reset knop
drukken. %<$
Heb ik een bug in de kernel ontdekt? (2.6.8-24.21-default)

--
Cecil Westerhof <CecilWesterhof op xs4all.nl>