[linux] Re: Swap space en grote copieer actie

Marc Fellman marc.fellman op gmail.com
Do Jun 8 14:22:34 CEST 2006

Op 8-6-06 heeft Daniel von Asmuth<asmuth op bakunin.xs4all.nl> het
volgende geschreven:

> Dat ligt eraan....
>
> Als je swap en main memory vol zijn, dan zal de kernel proberen om de
> buffers en cache memory leeg te maken en pas als dat gebeurd is en er
> is geen vrij geheugen meer, dan gaat de kernel processen killen.....
>
> Als je veel data kopieert, dan zal het deel van main memory dat voor
> de disk cache is gereserveerd gaan uitdijen, zodat je al snel in de
> swap loopt, maar dat de swap partitie helemaal vol loopt zie ik zelden.

Ik heb het in het verleden meegemaakt (met een niet goed ondersteunde
netwerkkaart, of was die nu rot?) dat de swap ook helemaal volliep.
Maar ik was altijd in de veronderstelling dat swapruimte die éénmaal
geclaimd was niet meer als vrij getoond zou worden (maar ik heb er dan
ook nite uitgebreid verder naar gekeken). Belangrijker om te weten is
of de machine na de copieeractie nog wel bruikbaar aanvoelt (of het
gebruikte swap geen effect heeft op de performance).

Just my € 0.02

Marc

--
Met Vriendelijke Groet / With Kind Regards

Marc Fellman