[linux] Re: Geluid (Debian)

Gijs Hillenius gijs op hillenius.net
Di Jun 13 17:41:23 CEST 2006

      > Ja, en voorzover ik dat kan achterhalen wordt Debian standaard
      > geïnstalleerd met OSS, de vrije versie van het Open Sound

Nee, het is alsa:

Uit de release notes

Voor de 2.6-kernel serie wordt voor geluid de voorkeur gegeven aan de
ALSA stuurprogramma's boven de OSS stuurprogramma's. De ALSA
stuurprogramma's zijn standaard beschikbaar als modules. Om geluid te
kunnen laten werken, moeten de voor uw apparatuur juiste ALSA modules
worden geladen. Over het algemeen zal dit automatisch gebeuren als,
naast het pakket alsa-base, ook een van de pakketten hotplug of
discover is geïnstalleerd. Het pakket alsa-base zorgt er ook voor dat
OSS modules op de zwarte lijsten voor discover en hotplug worden
geplaatst waarmee wordt voorkomen dat ze worden geladen. Als u OSS
modules heeft staan in /etc/modules, dient u deze te verwijderen.