[linux] Re: Geluid (Debian)

Aart Koelewijn aart op mtack.xs4all.nl
Di Jun 13 20:28:06 CEST 2006

Op di, 13-06-2006 te 17:41 +0200, schreef Gijs Hillenius:

>       > Ja, en voorzover ik dat kan achterhalen wordt Debian standaard
>       > geïnstalleerd met OSS, de vrije versie van het Open Sound
>
> Nee, het is alsa:
>
> Uit de release notes
>
> Voor de 2.6-kernel serie wordt voor geluid de voorkeur gegeven aan de
> ALSA stuurprogramma's boven de OSS stuurprogramma's. De ALSA
> stuurprogramma's zijn standaard beschikbaar als modules. Om geluid te
> kunnen laten werken, moeten de voor uw apparatuur juiste ALSA modules
> worden geladen. Over het algemeen zal dit automatisch gebeuren als,
> [...]

Bedankt. Heb alsa-base geïnstallerd (hotplug had ik al) en nu werken op
de laptop de systeemgeluiden en X-Lite. Hoefde er verder niets voor te
doen, voor de zekerheid wel even opnieuw opgestart.

Probleem is dus niet dat er geen goede documentatie is, ik had al heel
wat doorgeworsteld, maar dat je in de grote berg documentatie het
essentiële punt mist.

Aart