[linux] Re: USB harddisk automatisch laten uitschakelen . . .

Huub Reuver h_reuver op mantell.xs4all.nl
Di Jun 20 06:47:13 CEST 2006

On Mon, Jun 19, 2006 at 11:26:56PM +0200, Ulrich Gr?n wrote:

> Is dat zo? Ik had juist begrepen dat een HD sneller slijt wanneer die altijd
> draait. Althans, dat las ik her en der.
>
> In mijn geval gaat het hoofdzakelijk om het afspelen van muziek. De bedoeling
> is, dat de HD aan een nslu2 gaat hangen, met een USB-geluidskaart die naar de
> versterkers gaat. De HD draait dan zolang ik muziek luister, en gaat op 'spin
> off' zodra ik ophoud met luisteren (dwz. het afspelen stop).

Een schijf slijt van 2 zaken:
het continu draaien en wrijving bij het opspinnen/downspinnen.

Het is tijden zo geweest dat schijven eerder sleten van het
opspinnen/downspinnen dan van continu gebruik. Zelf ben ik van mening dat
tegenwoordig het grootste probleem warmte is. Als de schijf warm wordt zou
volgens mij het oppervlak degraderen en zou je daarom fouten krijgen.

Als je een schijf niet goed construeert op warmteafvoer, of de kast is
slecht is af en toe downspinnen noodzakelijk om warmte kwijt te raken.
Daarbij ga ik er vanuit dat bij normaal gebruik een schijf niet zo warm
wordt als je hem elke nacht uitzet dan als je hem continu laat draaien.

Zware gamers zullen zeggen dat ook bij regelmatig uitzetten een schijf net
zo warm wordt.

Probleem is een beetje dat als je ervaring probeert op te bouwen met
schijven de volgende generatie hele andere eigenschappen heeft. Je moet
er dus maar op vertrouwen dat de schijf die jij kiest bij jouw gebruik
past.

Met vriendelijke groet,
Huub Reuver