[linux] Re: USB harddisk automatisch laten uitschakelen . . .

D.J. van Enckevort david op vanenckevort.net
Di Jun 20 10:01:16 CEST 2006

Huub Reuver wrote:
> Als je een schijf niet goed construeert op warmteafvoer, of de kast is
> slecht is af en toe downspinnen noodzakelijk om warmte kwijt te raken.
> Daarbij ga ik er vanuit dat bij normaal gebruik een schijf niet zo warm
> wordt als je hem elke nacht uitzet dan als je hem continu laat draaien.

Moderne schijven zullen zelf proberen hun warmte-ontwikkeling te
controleren, door langzamer te gaan draaien of een volledige downspin
als ze echt te heet worden. Dit ervaar ik soms bij mijn laptop wanneer
ik met zware disk i/o bezig ben. (draai daarop een redelijk grote
database), leessnelheid halveert dan ineens. Sommige systemen kunnen dit
ook via Smart rapporteren.

Ciao,
   David