[linux] Re: CSS vragen

Cecil Westerhof cecilwesterhof op xs4all.nl
Wo Jun 21 10:49:50 CEST 2006

> Ik weet niet wat je gevonden hebt; ik zie de gebruiker nog steeds
> links
> in de header.

Klopt. Ik had even snel gebruiker en bedrijf omgewisseld, om te zien
of dat echt zo makkelijk gaat en vergeten dit weer terug te zetten.
Eerst stond bedrijf waar nu gebruiker stond en meteen daarachter stond
gebruiker.

> Je zou ipv met heel veel divs ook met tables kunnen werken.

Om meerdere redenen doe ik dat liever niet. (De huidige applicatie
doet dat op dit moment wel.) Het wordt snel onoverzichtelijk. En het
is ook beter om content en layout te scheiden. Als ik met CSS werk dan
kan ik heel makkelijk (als ik CSS onder de knie heb ;-} ) de layout
aanpassen en bijvoorbeeld ook een versie voor PDA's maken door enkel
een pda.css te maken en die mee te geven i.p.v. de huidige.

> Je kan een div of table ook een positie opgeven, maar het wil per
> browser nog wel eens (een paar pixels of zo?) verschillen waar het
> element daadwerkelijk komt te staan.

Als ik het goed heb begrepen (maar ik ben er pas net -echt- mee
begonnen), kun je dit oplossen door zelf margin en padding op te
geven.

> CSS ondersteunt dit (nog?) niet out-of-the-box.
>
> http://web.tampabay.rr.com/bmerkey/examples/scalable-gradient.html

Ik zal eens kijken.

> Bij mij werkt het in Windows/Firefox, dus IE is niet vereist, maar ik
> dit zijn MS CSS extensions dus onder Linux/<AnyBrowser> zal het niet
> werken.

Ik wil natuurlijk wel dat het met zoveel mogelijk browsers werkt.
Is er een mogelijkheid om op een Linux systeem dit soort dingen te
checken? Ik heb bijvoorbeeld begrepen dat er met Safari op de Mac
problemen kunnen zijn.

> Je kan met een background-image werken maar dat is niet alles.
> Zo'n background-image zou in jouw geval 1px breed zijn en net zo hoog
> als je de gradient wil hebben. Om het bg-image net zo breed te krijgen
> als je div moet je iets met de css properties doen.
> Nadeel: als je de browser groter/kleiner maakt, dan scaled de bg-image
> niet mee.
>
> http://www.tizag.com/cssT/background.php

Dat lijkt me dan ook niet helemaal lekker. Maar ik zal er i.i.g. naar
kijken.

> Er is wel een demo waar zoiets met standaard css wordt bereikt, maar
> als
> je in die source kijkt dan wordt je ook niet vrolijk (heeeeeel veeeeel
> div-jes). Verder betwijfel ik de bruikbaarheid.
>
> http://www.designdetector.com/2005/09/css-gradients-demo.php

Zal daar dan ook eens kijken. Maar lijkt me niet dat je daar blij van
wordt, nee.

> Hiermee vindt je misschien nog wel meer mogelijkheden:
>
> http://www.google.com/search?q=css+color+gradient

Ik ben voorlopig van de straat. ;-}

> CSS heeft zover mij bekend geen events.
> Wat bedoel je hier en wat wil je bereiken?

Links onder het logo zit een menu. Dit bestaat uit buttons. Bij
onMouseOver wordt de achtergrond kleur veranderd en bij onMouseOut
weer terug gezet.

In ieder geval bedankt voor de moeite.