[linux] Re: Aanpassen van de hoogte van een div

Cecil Westerhof Cecil op DecebalComputing.nl
Vr Jun 23 15:28:41 CEST 2006

Op vr, 23-06-2006 te 12:20 +0200, schreef Aart Koelewijn:

> [...]
> resolutie van 800x600 als 1600x1200 te krijgen. Het beeldscherm waar ik
> meestal mee werk heeft een resolutie van 1600x1200. Web pagina's met een
> vast ingestelde lettergrootte zijn dan vaak bijna onleesbaar. Dat kan ik
> vaak overrulen door in de browser een grotere letter als minimale
> grootte in te stellen, maar dan kan de tekst uit vlakken lopen, b.v.
> buttons, waarvan de grootte in pixels en niet in em is vastgelegd. Als
> ik nergens een fontgrootte in pixels zet maar altijd in %, dan wordt
> uitgegaan van de door de gebruiker ingestelde grootte waarvan ik aanneem

Dat heb ik nu reeds gedaan, maar je loopt dan meteen tegen een probleem
aan. Stel jij hebt je font ingesteld op een 2 keer zo grote waarde dan
ik. Dan gaan de dingen compleet uit de layout. Maar dat probleem heb je
natuurlijk ook als je werkt met punten.
De oplossing zou zijn om bijvoorbeeld met drie (of meer) logo's en
stylesheets te werken. Bijvoorbeeld klein, normaal en groot. Bij laden
bepalen welke letter grote wordt gebruikt en daarop het logo en het css
bestand aanpassen indien nodig.

> Zoals ik al zei, ik vind het er best goed uitzien. Maar mijn ervaring
> is, dat de problemen pas komen als je in vergaande mate rekening wilt
> houden met verschillende resoluties en browsers en ook wat ingewikkelder
> dingen wilt als b.v. drop-down menu's.

Drop-down menu's wil ik waarschijnlijk niet doen. Maar ik heb het
probleem van verschillende browsers reeds gezien. Konqueror en op de Mac
Safari. En verschillende resoluties lijkt me ook wel belangrijk. Hoewel
ik er wel vanuit ga dat ik geen 640 x 480 hoef te ondersteunen.
Wel minder trouwens, want op termijn moet het ook op PDA's kunnen worden
gebruikt. Een van de redenen om deze exercitie te beginnen. En dan krijg
je 320 x 240.

--

Sanatate si numai bine,

Cecil Westerhof
Decebal Computing & Services, the Netherlands
Prins Hendrikweg 7
3941 GC Doorn
the Netherlands
Tel: +31 - 6 - 27 03 28 22