[linux] Re: pmap

joop gerritse jjge op xs4all.nl
Do Jun 29 20:33:50 CEST 2006

On Thursday 29 June 2006 20:19, Cecil Westerhof wrote:
[...]
> wat gealloceerd. Geheugen gebruik neemt toe. Het gealloceerde wordt
> vrijgegeven. Geheugen gebruik neemt af, maar is wel groter als het was.
> (Kan ik me ook nog wat bij voorstellen: vanwege efficientie worden
> dingen niet in het geheel verwijderd.) Maar als er dan weer dezelfde
> hoeveelheid geheugen wordt gealloceerd, veranderd het geheugen gebruik
> niet. Dat komt vreemd op mij over.

Dat laatste lijkt me nou juist consistent met de theorie dat het prog zijn
eigen "free list" bijhoudt. Als het geheugen vrijgegeven is, staat het op de
eigen freelist, maar voor het OS is het nog steeds bezet. Als je dan weer
alloceert en er staat een stukje van de juiste grootte op de free list, dan
zal het geheugengebruik vanuit het OS gezien niet veranderen.

--
Joop Gerritse
Mühlenstraße 11