[linux] Re: geluid: the continuinuinuing story...

Gijs Hillenius gijs op hillenius.net
Za Mrt 4 16:36:30 CET 2006

      > Zou iemand nog eens met me naar het geluid op mijn linuxbox
      > kunnen kijken?  Ik heb een nvidia 64-bits moederboard, maar ik
      > heb al lang de hoop opgegeven om een spatje geluid uit de
      > on-board kaart te krijgen (NFORCE-MCP51). Nou heb ik er een
      > soundblaster pci84-pci128 bijgestopt, en de module voor alsa
      > gecompileerd (snd-ens1371). In de modprobe.d/sound staat nu

      >   options snd-ens1371 enable=1 index=0 #
      > zsAr.FGsk7T8RAT9:Creative Sound Blaster AudioPCI64V,
      > AudioPCI128 alias snd-card-0 snd-ens1371

      > De modules worden geladen, /dev/dsp wordt ook aangemaakt:

> [...]

Disclaimer: Ik heb hier geen verstand van, maar herken de
frustratie..

Je gooit toch niet per ongelijk alsa en oss door elkaar? Of dat je oss
hebt en oss-alsa moet hebben, of andersom. :-)

Als mplayer wat doet, en xmms niet, heb je dan al eens gekeken welke
output plugin xmms gebruikt?

Wat mij nog al eens op het verkeerde been wil zetten, is dat ergens
een audiomixer bij het afsluiten of door een ongelukkige
toetscombinatie op mute is geknald. Ik ben er inmiddels achter dat ik
met alsamixergui knoppies kan bereiken op mijn geluidskaart waarvan ik
niet wist dat ik ze nodig had. Maar als een van die knoppies niet aan
is (of uit, want ik zie het verschil niet zo) .. dan hoor ik ook
niets.