[linux] Re: geluid: die magische story... ???

Za Mrt 11 05:58:27 CET 2006

On Wed, 8 Mar 2006, hans paijmans wrote:
> [...]
..[]
..[]
> Ik heb niet in de BIOS zitten knoeien, maar gewoon de tweede kaart
> erin geduwd (pci, tamelijk oud, zal wel 32-bits zijn). Na de kouwe
> start (die ik niet dagelijks uitvoer) werkte het opeens.

Vind dit allemaal héél merkwaardig. Op mijn machine, die een broer is
van de jouwe, kun je aangeven dat je de on-board geluidskaart
uitschakelt. Nou is mijn visie op computers misschien te beperkt, maar
ik denk dat je aan de bios op moet geven dat je òf on-board werkt, òf
met een kaart in een pci-slot. Een ander misschien beperkt idee is dat
je drivers moet installeren om geluid uit je machine te krijgen.
Anders gezegd: wanneer ik ervoor kies Nvidia op te geven en de een paar
jaar oude (nog niet eerder werkend gekregen) SB life! erin te prikken,
dan denk ik toch echt mijn bios aan te moeten passen, en yast mee te
delen dat er een ander stuk hardware in zit waar ik graag werkende soft-
ware voor zou willen hebben. Anders denk ik dat het een carnavalesk
verhaal is. Dat de kaart dan herkend wordt door de computer aan en uit
te zetten klinkt als een sprookje.

--
Julien Michielsen
julien op michkloo.xs4all.nl