[linux] Re: poptop en wat uitdagingen ,,,

Huub Reuver h_reuver op mantell.xs4all.nl
Zo Mrt 12 17:54:29 CET 2006

On Sun, Mar 12, 2006 at 05:22:45PM +0100, Ron Bogerd wrote:
> [...]
> Debiandoos. Nou is het eigenaardige dat de verbinding tot stand komt maar
> vervolgens niet werkt. M.a.w. ik kan wel pakketjes sturen en bijvoorbeeld
> ook pingen maar verder niets. Hieronder stukje syslog, iemand enig idee wat
> ik nog over het hoofd zie ???
>
> Situatie is als volgt:
>
> XP buiten en Debiandoos in lokaal netwerk aan de overkant. Aan de hand van
> localip 10.1.1.1 en remoteip 10.1.1.2-254 wordt connectie gemaakt.
>
> /sbin/ifconfig aan de Debian kant:
>
> ppp0      Link encap:Point-to-Point Protocol
..

> En netstat -nr:
>
> ron op info02:~$ netstat -nr
..

> Aan de Windows kant kan ik gewoon pingen naar het lokale netwerk aan de
> overkant maar niet naar de buitenwereld.
>
> Iemand enig idee aan de hand hiervan ???

Pptp, ifconfig en route lijken ingesteld.
Pingen lukt.

Staat de firewall open? Het grote voordeel van XP met SP2 was dat MS alvast
de firewall had dichtgezet. Zo niet, uitzetten testen en _configureren_.

Probeer ook vooral verbindingen op te zetten in 2 richtingen. Daarvoor moet
XP dus smb-verkeer toelaten en samba onder Linux ook. Let er even op dat
een goedgeconfigureerde server dit standaard niet toelaat.

Bij het contact zoeken tussen 2 linux-servers zoek ik altijd eerst contact
door met behulp van telnet in te loggen op poort 25 of poort 80 of zo.
Daarna iets als ssh of smb. En tijdens het testen laat je natuurlijk even
een tcpdump meelopen EN gebruik je de verbose-opties van de clients en servers
waar mogelijk.

Met vriendelijke groet,
Huub Reuver