[linux] Re: [linux-starter] GVIM en KDE?

Jelle Boomstra nllgg op nietsch.dds.nl
Di Mrt 21 20:33:37 CET 2006

On Tuesday 21 March 2006 19:51, Roeland Th. Jansen wrote:
> [...]

ehm, waarom wil je het perse daar? Wat mij betreft merk ik niets van de
lokatie van een programma, zolang het maar in mijn pad staat. Alleen als je
aan het programma zelf aan het ontwikkelen gaat kan ik mij voorstellen dat je
je met de plek in het pad moet bemoeien. Ik ben dus benieuwd wat jou reden er
voor is om het in /usr/local/bin te willen.

Alle pakketten worden gebouwd met/uit een source pakket, dat zijn de originele
sources (tarball) + eventuele patches + de scripts om het pakket te bouwen en
te installeren. Je distributie heeft de sources dus zelf al, je zal alleen je
packagemanger even lastig moeten vallen dat hij die sources voor je
installeerd. Met rpm gebaseerde distro's komen die geloof ik
in /usr/src/rpm/distro/SOURCES terecht, met apt source komen ze inde
directory terecht waarin je het commando uitvoerd.
Nu kan je die sources direct gebruiken om je pakket handmatig in /usr/local te
installeren, maar het zou beter zijn als je een custom pakket bouwt dat op
een andere plek installeerd. met rpm pakketten staat dat allemaal inde .spec
file, met .deb's staat dat in de rules file. Hoe je precies een pakket moet
bouwen hangt af van je distro, meestal voldoet rpm-build -ba of
dpkg-buildpackage wel.
Eventueel kan je ook met checkinstall een pseudo package maken, dan hoef je
niet alle expliciete package-build stappen te doorlopen, maar heb je toch een
package dat je met alle normale package-manager technieken kan behandelen
(net zoals de rest van je systeem). Je zal wel even je custom package op
'hold' moeten zetten om te voorkoemn dat je het bij de volgende upgrade
overschrijft.

Zo! als je aan dat lange verhaal niets hebt, heb ik het afgelopen half uur
voor de kat zijn o|o geschreven... Succes in ieder geval.

--
met vriendelijke groeten,
Jelle Boomstra