[linux] Re: scisi disk geeft unrecovered read errors

Bram Mertens bram.mertens op sofico.be
Ma Mrt 27 12:52:08 CEST 2006

linux-bounce op lists.nllgg.nl wrote on 26/03/2006 16:34:55:

> na het switchen naar een console zag ik volgende meldingen:
> failure occurred trying to update [2369 2370 0x0 SD] stat data
>
> Hmmm. Maat opnemen voor de doos waarin je de disk wil begraven? Je disk
is
> door de disk blokken heen die er waren voor het corrigeren van disk
> fouten (volgens de foutmalding: auto reallocate failed).

Daar was ik al bang voor... Disk is nu zo'n 8 maanden oud, ik ga straks
langs de winkel voor een nieuwe (hopelijk binnen garantie).

> Als de gesmeerde bliksem zorgen dat je data op een beter medium terecht
> komt want deze disk heeft het wel gehad. Dit is het moment om uit te
> vinden of je nog garantie hebt op die disk. Anders moet je de knip
trekken
> voor de vervanger.
>
> Het is ook mogelijk dat het een SATA bug is onder Linux maar vooralsnog
> mist er cruciale informatie om een andere conclusie te trekken.
>
> Zie verder:
> http://homes.esat.kuleuven.be/~decockd/wiki/bin/view.
> cgi/Main/RecoveringFromHardDiskErrors

ttp://www.google.nl/search?q=Unrecovered+read+error+-+auto+reallocate+failed

Bedankt voor de links.  Alsnog wat bijkomende info:
/dev/sda1 en /dev/sda2 zijn reiserfs partities /dev/sda3 is een LVM group
met verschillende reiserfs volumes.

reiserfsck geeft aan dat de meeste goed zijn behalve die met m'n muziek
e.d..  Dat is gelukkig degene met de minst cruciale data (kan alles dat
weg is gewoon opnieuw rippen.).

Maar scp gaf toch bij verschillende files van de andere partities ook "no
such file or directory".  Enkel /var/mail is zonder fouten gekopieerd.

smartctl gaf bij de short test toch nog PASSED, aangezien badblocks bijna
gans de nacht gelopen heeft heb ik geen langere test kunnen starten.  Toen
ik echter reiserfsck met de optie --badblocks startte met de lijst van
badblocks die 's nachts aangemaakt was gaf die meteen weer aan dat ik
badblocks moest draaien.  Die vond (gelukkig veel sneller nu) weer
honderden bad blocks.  Jammer genoeg vond reiserfsck er dan nog. Blijkbaar
zorgt het draaien van badblocks voor nog meer bad blocks...

Murphy kon het natuurlijk niet laten:
* 2 weken geleden m'n laptop gestolen bij een inbraak: weg DVD-brander om
backups te schrijven.
* pas een DVD-brander besteld maar nog niet toegekomen: bye bye disk...

Grr.

Om dergelijke grapjes in de toekomst te voorkomen zal ik sowieso de
frequentie van m'n backups moeten opdrijven (ben daarvoor trouwens al een
tijdje aan een script aan het werken).  Maar daarnaast denk ik aan een
RAID opstelling met redundancy.  Ik ken hier jammer genoeg bitter weinig
van, ik lees nu dat er zowel software als hardware raid bestaat.  Wat zijn
de grote verschillen tussen beide?  Welke zouden jullie voor thuisgebruik
aanraden?  Of is dat voor een non-business PC overkill?

Alvast bedankt voor de suggesties en de tips

Bram