[linux] Re: scisi disk geeft unrecovered read errors

Casper Gielen casper op dse.nl
Ma Mrt 27 14:04:56 CEST 2006

Op maandag 27 maart 2006 12:52, schreef Bram Mertens:
> Om dergelijke grapjes in de toekomst te voorkomen zal ik sowieso de
> frequentie van m'n backups moeten opdrijven (ben daarvoor trouwens al een
> tijdje aan een script aan het werken).  Maar daarnaast denk ik aan een
> RAID opstelling met redundancy.  Ik ken hier jammer genoeg bitter weinig
> van, ik lees nu dat er zowel software als hardware raid bestaat.  Wat zijn
> de grote verschillen tussen beide?  Welke zouden jullie voor thuisgebruik
> aanraden?  Of is dat voor een non-business PC overkill?

Als je het moet vragen, software :)
Alleen als je veel geld uitgeeft is een hardware RAID controller beter. De
meeste goedkope controllers doen stiekem ook alles in software.
Hardware RAID heeft ook een groot nadeel, namelijk dat iedere fabrikant z'n
eigen manier heeft om de data op te slaan. Als je RAID kaart ooit stuk gaat
zul je een vergelijkbare kaart moeten vinden om je schijven weer te kunnen
gebruiken.
Als je de Linux software RAID gebruikt voldoet iedere IDE controller, en kun
je dus altijd bij je data. Ik heb ooit gehoord dat 3Ware hetzelfde formaat
als Linux zou gaan gebruiken, maar ik weet niet of ze dat ook echt hebben
gedaan.
Als laatste wil ik nog opmerken dat een RAID geen vervanging voor een backup
is. RAID helpt alleen als software direct door heeft dat een er een schijf
stuk is. Als dat te lang duurt kan het gebeuren dat je data als nog
gecorrumpeerd raakt.
Wat RAID wel biedt is de garantie dat je na een probleem de defecte schijf uit
kunt schakelen, je backup terugzetten, en doorwerken tot je tijd hebt om de
defecte schijf te vervangen.

--
	Casper Gielen
CAPSLOCK2000 op zvdk.nl, casper op dse.nl