[linux] Re: scisi disk geeft unrecovered read errors

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Ma Mrt 27 16:02:05 CEST 2006

On Mon 27 Mar 2006, Bram Mertens wrote:

> Uit de vele reacties leid ik af dat ik voor hardware raid een extra
> controller nodig zou hebben.  De man van de PC-shop zei me dat het MB
> uitgerust moet zijn voor RAID.  Het is dus nog niet zeker of ik wel een

Da's voor de "pseudo-hardware RAID" van de gemiddelde PC moederbord, dat
wil je echt niet. Is mede afhankelijk van drivers, en is dus eigenlijk
meer een soort software raid met een beetje hardware ondersteuning. Als
je moederbord stuk gaat, dan moet je hopen dat je precies zo'n
moederbord kan vinden, anders is de kans klein dat je nog wat terug ziet
van je data. (Ik ken iemand die daar ingetrapt was.)
Met linux software raid is het een kwestie van de disken in een ander
systeem hangen en het werkt (als het booten tenminste lukt, in het
ergste geval hang je de disken erbij in een bestaand systeem). Met linux
RAID-1 zijn de disken "gewoon" los van elkaar te lezen... LVM is dan wel
weer een laagje complicatie extra er overheen :)

> hardware RAID zou kunnen opzetten en de voorkeur blijkt hier toch naar
> software RAID te gaan.
>
> M'n huidige setup is(was):
> /dev/sda1       reiserfs        /
> /dev/sda2       reiserfs        /boot/
> /dev/sda3       LVM met verschillende reiserfs partities
>
> Kan ik deze setup opnieuw opzetten maar dan telkens in RAID? / en /boot/
> in RAID1 en de rest RAID5 + LVM?

De / en /boot kun je "on the fly" omzetten naar RAID1, de rest zal
wschl. wel opnieuw gecopieerd worden.

Bedenk wel dat voor RAID5 je minstens 3 disken nodig hebt he :)
In je verhaal begrijp ik een totaal van 2 disken. RAID1 is ook wel goed,
je verliest alleen naar verhouding meer ruimte (de helft, ipv. 1 disk
van de 3 (of meer)).

> /usr/ en /var/ zitten op een aparte LVM volume.  Kan dat problemen geven
> voor init?

Volgens mij niet...

Paul Slootman