[linux] Format van builtin time

Cecil Westerhof cecilwesterhof op xs4all.nl
Wo Mrt 29 13:48:56 CEST 2006

De builtin time gebruikt standaard het volgende formaat:
    '\nreal\t%3lR\nuser\t%3lU\nsys\t%3lS'

Hiermee worden de waardes tot in duizenden van secondes weergegeven.
Dit vind ik iets te nauwkeurig. Daarnaast zou ik het percentage van de
CPU dat is gebruikt wel handig vinden.
Dan kom je op het volgende formaat:
    '\nreal\t%2lR\nuser\t%2lU\nsys\t%2lS\nperc\t%P'

Dit krijg je voor elkaar door het volgende commando uit te voeren -of
op te nemen in je .bashrc-:
    export TIMEFORMAT=$'\nreal\t%2lR\nuser\t%2lU\nsys\t%2lS\nperc\t%P'

Door de 2 te veranderen in een 1 of een 0, kun je de nauwkeurigheid
van het displayen van de verbruikte tijd, nog verder terug brengen.

Nog een extra opmerking.
Ik had het van de week over:
    ( time command ) 2>1 | tee output.log

Dit kan beter zijn:
    { time command; } 2>1 | tee output.log

Dat voorkomt dat er een extra subshell wordt opgestart.
LET OP: de punt-komma is significant.