[linux] Re: Linux PDA

Rob Sterenborg rob op sterenborg.info
Do Mrt 30 14:54:38 CEST 2006

On Thu, March 30, 2006 14:14, Roeland Th. Jansen wrote:

> info op schellens.de mailen.

Nope. info op imcosys.com want daar komt het vandaan.
En misschien is legal op lists.gpl-violations.org ook praktisch.

===
On Thu, March 30, 2006 14:20, Bas Grolleman wrote:
> Naar mijn weten halen de "experts" hier wat dingen door elkaar,
> zoals wel vaker. :)

En u bent expert op het gebied van de GPL ?
Ik niet hoor, maar..

> De linux kernel is vanzelf gewoon GPL, maar de software die erop
> draait ( agenda/telefoon/taken/etc.. ) is door hunzelf ontwikkeld
> en dat hoeft dan weer niet GPL te zijn.

Dat klopt.
Alleen, heb je wel eens op die site gekeken ? Er is zover ik heb gezien geen
link die naar bijv de gebruikte kernel source wijst. Sterker, er wijst
helemaal niets naar enige vorm van download.

De kernel is onder GPL uitgebracht. De GPL vereist dat afgeleide producten (en
een embedded Linux kernel lijkt me een afgeleid product) ook onder de GPL
vallen, dat dit duidelijk wordt aangegeven (tot dusver zie ik dat nergens) en
dat de source of wordt bijgeleverd of wordt aangegeven waar je die kan
downloaden (dat zie ik ook nergens).
Nu heb ik de bijbehorende documentatie niet gezien en staat het daar misschien
in, maar ik krijg uit de gegevens die ik nu tot m'n beschikking heb niet het
idee dat er iets beschikbaar is gesteld dat beschikbaar zou moeten zijn.

Ook TomTom (en anderen, zie gpl-violations.org) is overstag gegaan en bied
tegenwoordig de producten met GPL licentie ter download aan of is gestopt met
het gebruik van GPL gelicenseerde producten.

En nou hoop ik dat ik het verhaal goed heb verteld...

Gr,
Rob