[linux] Yast vragen over MBR en Java-32 op 64 bitter

Za mei 20 18:20:04 CEST 2006

In een eerder bericht heb ik geschreven dat ik mijn MBR terug had gelezen met
het dd-commando. Al heeft dit goed gewerkt, toch vond ik het wel storend dat
Yast dit maar niks vond, en er over klaagde dat het dit maar zo-zo vond. Weet
iemand een voor en door Yast acceptabele manier om een backup van de MBR te
maken?  Heb pas gezien dat een MBR onverwachts het leven kan laten (bij mij
onbegrijpbaar via growisofs), en hoe goed het is wanneer je die dan zo weer
terug kunt zetten. Kent iemand een manier om dit via Yast te doen?

Gisteren heb ik de 64-bits versie van SuSE 10.1 opgehaald en geïnstalleerd,
 en dat ging bijna allemaal goed. Op de Java-plugin na. Naar
"allesoversterrenkunde.nl" gaand, en de huidige sterrenhemel willend bekijken
(wil je hetzelfde proberen: ga naar de website, klink op sterrenhemel, en
daarna onder de "interactieve sterrenhemel" op OK ) kreeg ik de melding dat
er een plugin moest worden geïnstalleerd. Braaf als ik ben klikte ik op het
puzzle-stukje met "click here to download plugin". Dit gaf mij een scherm met
¨The following plugins are available: Java runtime environment.  Toen dus
weer braaf naar ¨next¨, en ¨manual install¨. Dat bracht mij naar een scherm
met ¨no plugins were installed¨, en een aanklikbare regel over informatie
omtrent het installeren van plugins. Daaruit heb ik de keuze gemaakt voor de
IBM-jre_1.4x, en uiteindelijk de ibm-java2-x86_64-jre-5.0-1.0 geïnstalleerd.
Daarin heb ik twee libs gevonden die bruikbaar leken voor een symlink in de
plugins-directory: libjvm.so en libjava.so.  Daarna firefox opnieuw opgestart
en eerst een about:plugins gegeven, maar dat gaf helemaal niets over java, en
inderdaad: de sterren-website gaf aan dat ik een jre-plugin moest
installeren.  Iemand anders met een athlon-64 die er wel in is geslaagd de
java-1.5 plugin werkend te krijgen?
bvd
--
Julien Michielsen