[linux] Re: apache configuration

Marc Fellman marc.fellman op gmail.com
Wo Nov 1 10:35:04 CET 2006

HAllo Paul,

Hoewel ik niet veel ervaring heb op dit vlak heb wil ik toch proberen
om te helpen.

Op 1-11-06 heeft Paul de Vries<pdvsfh4 op xs4all.nl> het volgende geschreven:
> [...]
> maar uiteraard anders opgezet dan de bij webhoster, voor ontwikkeling en
> test. soms is het nodig deze server van buitenaf te benaderen om je
> klanten te laten zien hoe ver je bent met de ontwikkeling van een site.
> hoe zet je dat nou op?
>
> buitenwereld kan via ip adres van provider binnekomen op router, die
> stuurt je door daar het juiste ip, maar dan begint de ellende pas.
> lokaal kan je via dns al die virtual hosts benaderen, maar de boze
> buitenwereld kent je lokale dns niet, en van huis uit kan je niet de dns

Het lijkt erop dat je wil zeggen dat je tijdelijk www.klant.nl om wil
leiden naar je eigen apache vhost omgeving. Misschien is het een optie
(ik heb zelf nog niet echt veel websites ontwikkeld maar heb wel wat
CMS systemen geinstalleerd) als je werkt met een subdomein in de trend
van: klant.pdevrieswebsites.nl. Dit zou in de website config fiel toch
ingesteld kunnen worden en dan heb je ook volledige (denk ik dan)
controle op het subdomein gebeuren. Ik kan tenminste bij dds een
oneindig (?) aantal subdomeinen aanmaken onder mijn domein.

> apache alias kan soms helpen, ipadres/site1 met alias /site 1
> /lokatievansite1 werkt voor een simpele site,
> maar als het wat ingewikkelder is en die site refrereert aan lokale
> zaken als path en script dan werkt dat niet meer.

Volgens mij moet vhost dan op basis van naam ipv ip-adres. Dit omdat
intern vermoedelijk het ip-adres anders is dan extern. Ik heb het al
eens werkend gehad maar weet zelf niet de preciese details meer maar
ik denk dat het jou wel moet lukken als je al iets werkend hebt voor
ontwikkelingen.

> merkwaardig is dat als ik van huis uit via xs4all/adsl mijn externe
> xs4all adres opvraag het prima werkt zonder toeters en bellen, maar via
> chello/cable naar mijn xs4all externe adres niet (en via andere
> providers ook niet).
>
> oftewel:
>
> hoe zet je wat op om te bereiken dat je zowel binnen je eigen lan als
> via internet je vhosts op je lan  server kunt benaderen ?

Ik zou dus zeggen de klanten (al dan niet tijdelijk) toegang geven op
een subdomein op je eigen domein met de site in ontwikkeling. Als het
goed is heb je dan dus wel alle controle die je wilt hebben. Ik hoor
graag ook of ik hiermee op het goede pad zit maar ik denk het wel.

> bvd,
> paul.
>
> ps: we willen zo graag www.boosopbalkenende.nl weer snel in de lucht
> brengen ( na een provider crash met kapotte schijf + controller + mirror
> + backups ) voordat de verkiezingen alweer voorbij zijn ...

Deze lijkt nu in ieder geval te werken.

--
Met Vriendelijke Groet / With Kind Regards

Marc Fellman