[linux] Re: bedenkingen

Peter Vollebregt peter.vollebregt op gmail.com
Zo Nov 12 16:13:30 CET 2006

Roeland Th. Jansen schreef:

> Ik begrijp het probleem nog steeds niet zo. Novell kan nu gezellig samen
> met MS een stel interoperability items fixen en dat in een aparte
> repository onderbrengen, zoals dat met nvidia, ati drivers, de wlan
> toestanden ook al gebeurt.

Daar is op zich niets tegen, maar het betekent wel dat diezelfde dingen
geen open oplossing krijgen (zoals bijvoorbeeld door het gebruik van
open standaarden), maar gesloten oplossingen. En de deal is over 5 jaar
uiterlijk over, en dan zitten we op zijn best vaster in proprietary
oplossingen dan nu.

En wat ik problematisch vind is dat Novell de hoeder is van Unix. Door
het op een accoordje te gooien laten zij de rest in de kou staan, en
geven ze alle ruimte voor verdeel en heers praktijken. En zij zijn met
de grenzen van de GPL aan het schuiven om dit mogelijk te maken.

Natuurlijk kan ik het geheel en al verkeerd zien. De toekomst zal het
leren. Maar het is de derde keer (na de overname van SuSE door Novel, en
de keuze voor gnome) dat ik me niet meer thuis voel bij SuSE.

Peter