[linux] Re: bedenkingen

Peter Vollebregt peter.vollebregt op gmail.com
Zo Nov 12 21:58:23 CET 2006

Roeland Th. Jansen schreef:

> Ik ben ook voorstander van open source in plaats van gesloten sources.
> maar het sluit niet uit dat een en ander toch open source wordt. Net als
> je wireless card, je ATI of NVIDIA driver -- je hoeft het niet te
> gebruiken.

Hierin ligt ook het voordeel van deze overeenkomst. Maar het goede is
nog steeds de vijand van het betere. Een oude wet.

> Grenzen kun je niet verschuiven.

Dit wordt door de historie wel weerlegd denk ik.

Lees elders over de interpretatie van artikel 7 van GPL v2. Dit soort
interpretaties zijn erg belangrijk in het recht en maken het potentieel
mogelijk om enerzijds de GPL onderuit te halen en anderzijds kan het
Novell belet worden om hun verbeteringen te verspreiden. Dat laatste zit
verdragspartner MS natuurlijk niet mee.

> Groot misverstand. SUSE heeft niet voor GNOME gekozen. Het staat default
> wellicht aan maar ook KDE staat er gewoon bij. En dan alleen nog maar
> bij SLED (en SLES). De keus bestaat nog steeds.

Het gaat om de default en de achterliggende motieven (houding). Novell
vond het geen probleem om een groot deel van de bestaande gebruikers te
negeren en om het technisch gezien betere produkt te laten vallen. Dit
klaarblijkelijk omdat Redhat (cq het Amerikaanse bedrijfsleven) KDE niet
wil en ze zoveel mogelijk op de marktleider wilden lijken. Door grote
tegenstand is dit tijdelijk neergekomen op de toestand die je
beschrijft, maar de keuze is wat mij betreft gemaakt.

Let wel. Dit is Mijn visie en het heeft geen zin hier een KDE vs Gnome
oorlog te starten. Maar voor mij zijn deze beslissingen keerpunten. En
nogmaals: het gaat mij om de achterliggende houding.
> (Mijn keus is gnome ook niet)

De mijne ook niet, maar dat heeft Linus gelukkig al beter naar voren
gebracht dan ik het kan.

Enfin. We zullen zien. Koffiedikkijken is een hele kunst.

Peter