[linux] Re: bedenkingen

Zo Nov 12 22:57:12 CET 2006

On Sun, Nov 12, 2006 at 09:58:23PM +0100, Peter Vollebregt wrote:

> Dit wordt door de historie wel weerlegd denk ik.

Dan zijn het geen grenzen namelijk. Grenzen kun je overschrijden.

> Lees elders over de interpretatie van artikel 7 van GPL v2. Dit soort
> interpretaties zijn erg belangrijk in het recht en maken het potentieel
> mogelijk om enerzijds de GPL onderuit te halen en anderzijds kan het
> Novell belet worden om hun verbeteringen te verspreiden. Dat laatste zit
> verdragspartner MS natuurlijk niet mee.

Novell kan het niet meeverkopen, maar kan het wel los leveren als het
een implementatie is die niet forked is van GPL code.

> Het gaat om de default en de achterliggende motieven (houding). Novell
> vond het geen probleem om een groot deel van de bestaande gebruikers te
> negeren en om het technisch gezien betere produkt te laten vallen. Dit

Nog een keer: dat is dus NIET, ik herhaal, NIETNIETNIET waar! Het zit er
gewoon bij. Het _enige_ wat gewijzigd is, is dat de default nu geen KDE
is maar GNOME. Zie het dat ext3 nu gebruikt gaat worden ipv reiserfs. Of
dat pine in plaats van mutt default geinstalleerd wordt. Je hebt nog
steeds de keus en die is helemaal niet zo moeijlijk, want dat is een van
de paar muisklikken die je uitvoert als je SLED etc installeert.
Diezelfde muisklik die je met openSUSE dus moet doen om van de defalt
KDE af te komen om GNOME te kieen. Het zit er _gewoon_ bij.

> klaarblijkelijk omdat Redhat (cq het Amerikaanse bedrijfsleven) KDE niet
> wil en ze zoveel mogelijk op de marktleider wilden lijken. Door grote
> tegenstand is dit tijdelijk neergekomen op de toestand die je
> beschrijft, maar de keuze is wat mij betreft gemaakt.

Dat is niet waar. Het enige wat gewijzigd is, is de default, dat is
altijd al zo geweest, maar net als bij de bedenkingen over novell, de
GPL etc, is het zo dat je niet met je onderbuik moet gaan  Lee r eerst
de feiten op tafel moet hebben.

> nogmaals: het gaat mij om de achterliggende houding.

En die houding is op zich helemaal niet verkeerd. Wie wrdt er nu minder
wijs van ? Novell krijgt zomaar een sloot geld, krijgt voorlopig
"protectie" (wat eigenlijk helemaal niks zegt, anderen hebben het ook
niet en leven gerust voort)
MS wil betere interoperability creeeren. Best of all worlds. Maar alleen
maar omdat MS hier een partij is, gaat de hele goegemeente aan de
voordelen voorbij en roepen dat het slecht is.

Zie ook KDE vs GNOME nogmaals. Er wordt gezegd "wij schakelen over op
GNOME" [als default, en KDE kan ook, wordt gewoon megeleverd] maar wat
tussen de haakjes staat, hoor je al niet meer want je bent al aan het
schreeuwen dat dat een slechte keus is. Soms moet je mensen uit laten
praten....

> Enfin. We zullen zien. Koffiedikkijken is een hele kunst.

Jeps, mijn kristallen bol is stuk....

ps, in deze pots is niets persoonlijsk bedoeld...

--
http://www.linux-it.nl