[linux] ontwikkelen van databases [beetje OT?]

Mertens Bram m8ram op linux.be
Wo Nov 15 16:10:18 CET 2006

Deze vraag is iet of wat OT op deze lijst, waarvoor mijn excuses.
Maar ik zoek al enkele weken zonder succes naar een lijst of een forum
waar het wel on-topic zou zijn.  Ik hoop dat iemand met wat ervaring
in het ontwikkelen van databanken me kan helpen.

Ik wil een systeem bouwen met een MySQL databank en een PHP front-end
(LAMP).  SQL en PHP op zich lukt wel en het is vooral een leuke
leer-oefening.  Maar ik wil vermijden dat de databank een
onbeheersbaar kluwen wordt wat betreft installatie en upgrades.
Jammer genoeg heb ik nog geen documentatie gevonden die me kan helpen
dit vanaf het begin "goed" op te zetten.

Dit zijn de vragen die ik me stel en de problemen die ik vaststel bij
de ontwikkeling van de database bij het bedrijf waarvoor ik werk.

Hoe kan je van ÃÃn set scripts zowel een "initiÃle installatie" als
een upgrade opleveren?  M.a.w. hoe genereer je SQL patches?

Hoe vermijd je dat bepaalde patches niet of juist dubbel uitgevoerd
worden?

Wat doe je als je meerdere versies moet/wil ondersteunen en je ontdekt
een bug in een oude versie?  Hoe zorg je er dan voor dat deze bug in
alle versie verbeterd wordt zonder dat de correctie later (bij het
upgraden naar een recentere versie) opnieuw uitgevoerd wordt?

Waar kan ik "do's and dont's" vinden over het ontwikkelen van DB's?

Als ik in de broncode van bijvoorbeeld MythTV of phpBB kijk lijkt het
me dat deze problemen daar niet echt structureel aangepakt zijn.  Bij
phpBB bijwoorbeeld wordt de database aangemaakt en worden upgrades
gestart d.m.v. een PHP script.  Er wordt daarbij slechts gekeken of
én of andere tabel of kolom bestaat om te bepalen of een bepaalde
upgrade al dan niet is uitgevoerd.

Alle opmerkingen/suggesties zijn welkom!

Bram

--
# Mertens Bram "M8ram"   <M8ram op linux.be>          Linux User #349737 #
# debian testing            kernel 2.6.17-2-686    i686    1024MB RAM #