[linux] Re: ontwikkelen van databases [beetje OT?]

Huub Reuver h_reuver op mantell.xs4all.nl
Wo Nov 15 22:00:02 CET 2006

On Wed, Nov 15, 2006 at 04:10:18PM +0100, Mertens Bram wrote:
> [...]
> Maar ik zoek al enkele weken zonder succes naar een lijst of een forum
> waar het wel on-topic zou zijn.  Ik hoop dat iemand met wat ervaring
> in het ontwikkelen van databanken me kan helpen.
>
> Ik wil een systeem bouwen met een MySQL databank en een PHP front-end
> (LAMP).  SQL en PHP op zich lukt wel en het is vooral een leuke
> leer-oefening.  Maar ik wil vermijden dat de databank een
> onbeheersbaar kluwen wordt wat betreft installatie en upgrades.
> Jammer genoeg heb ik nog geen documentatie gevonden die me kan helpen
> dit vanaf het begin "goed" op te zetten.

Zelf heb ik alleen ervaring met een zelf opgezette applicatie in PHP
met daarachter een MySQL database van ca. 86 MB (waarvan de werkelijke
data op dit monent minder dan 1 MB is). Zeg maar categorie "spielerei"
of "kan dat niet met flat-text?".

> Dit zijn de vragen die ik me stel en de problemen die ik vaststel bij
> de ontwikkeling van de database bij het bedrijf waarvoor ik werk.
>
> Hoe kan je van ??n set scripts zowel een "initi?le installatie" als
> een upgrade opleveren?  M.a.w. hoe genereer je SQL patches?

Houdt de data en de programma's aub gescheiden.

Volgens mij spreek je met programma's en scripts van updates en patches
en bij databases van transacties. Met "SQL patches" bedoel je daarmee
"SQL queries waarmee de structuur van de database veranderd wordt"?

> Hoe vermijd je dat bepaalde patches niet of juist dubbel uitgevoerd
> worden?

Hoe doe je dat handmatig?
Je maakt een query om de structuur op te vragen, je kijkt wat het antwoord
is en wat je verwacht en je wijzigt de structuur (of niet)...

Erg informatief kan phpmyadmin zijn. Deze laat bij transacties de gebruikte
SQL syntax zien.

> Wat doe je als je meerdere versies moet/wil ondersteunen en je ontdekt
> een bug in een oude versie?  Hoe zorg je er dan voor dat deze bug in
> alle versie verbeterd wordt zonder dat de correctie later (bij het
> upgraden naar een recentere versie) opnieuw uitgevoerd wordt?
>
> Waar kan ik "do's and dont's" vinden over het ontwikkelen van DB's?

Een "bug" in de oude versie slaat op de database of op de PHP-code?
Ben je bekend met subversion (ik zal je niet aanraden met cvs te gaan
werken).

<knip phpbb>
> Alle opmerkingen/suggesties zijn welkom!

Heeft iemand toevallig ervaring met de widgets bij horde?
Daar zat ook een tool bij voor het genereren van webpagina's. De
overschakeling van horde2 naar horde3 vond ik zelf reden die widgets
niet uit te proberen.

En er zijn vast andere. Elke programmeur lijkt zijn eigen set uit te
vinden.

Met vriendelijke groet,
Huub Reuver