[linux] Re: hardware advies gevraagd

nllgg op ukemi.com nllgg op ukemi.com
Di Sep 12 21:52:44 CEST 2006

> 2) storage. liefst via deze linux server. 2x 12x 250GB is zo'n 6 TB,
> maar dat zal wel groeien naar zo'n 10 TB en dan moet het maar genoeg zijn.

Hoewel ik onvoldoende kritisch heb gekeken om er wat zinnigs over te zeggen,
leek onderstaande presentatie argumenten aan te dragen tegen het gebruik van
grote (nearline) SATA-disken in RAID5. Iets met een bepaalde Unrecoverable
Error Rate en de kans dat je daar last van krijgt:

http://download.microsoft.com/download/9/8/f/98f3fe47-dfc3-4e74-92a3-088782200fe7/TWST05005_WinHEC05.ppt

P.S.
* Tyan-hardware heb ik persoonlijk ook goede ervaringen mee.
* AMD-processoren draaien wat stiller en koeler dan de Intel-tegenhangers,
  maar ook dat is slechts mijn ervaring en geldt niet voor alle systemen.
* Hou er rekening mee dat schijven aanmerkelijk langer meegaan wanneer ze
  niet te heet worden. Geforceerde koeling is misschien aan te raden.

Groet,

Hans