[linux] Re: ARP in the linux kernel?

Za Sep 16 14:56:50 CEST 2006

On Sat, 16 Sep 2006, Martijn van Oosterhout wrote:

> Maar je hebt alleen en ARP request nodig als je met de host wil praten.
> Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat je meer dan 1024 direct aangesloten
> hosts wil praten binnen een minuut, maar ja, alles is mogelijk.

Ehh. Real life is een stuk vervelender. Een sweep over een /16 netwerk in
10 seonden levert ongeveer 6500 arp request per seconde op. En een beetje
misdragende printer draait er de hand niet voor om dit soort ongein rond
te sturen.

> Arp is een cache alleen, als je het leeg maakt maakt het niet veel uit.

> Waarom zijn het zoveel arp requests? Dat is de vraag, heb je echt
> zoveel computers direct aangesloten? Wie probeert met ze te praten?

Probeer een beetje fatsoenlijke school. Genoeg netwerk en genoeg
mensen die freubelen als je nog wat ICT gerelateerde opleidingen hebt. (Op
de PABO heb je dit soort geklooi niet in het netwerk ;-)

Maar 16000 studenten en 1400 medewerkers levert genoeg hoofdpijn op als je
iets te veel laat doorlekken.

Maar ongeacht de oorzaak (waar we al aan werken) probeer ik de linux
firewall dus wat meer shock proof te krijgen.

Hugo.