[linux] scripts beheren in CVS

Mertens Bram m8ram op linux.be
Do Apr 5 23:21:04 CEST 2007

Hi

Bij de firma waar ik nu voor werk worden momenteel een aantal scripts
gebruikt voor o.a. het deployen van applicaties.  Aangezien de mensen
die de omgevingen hebben opgezet niet beschikten over een versie
beheer systeem hebben ze zelf een systeem uitgewerkt.  Nu is het de
bedoeling dat ik het beheer van deze systemen van hen ga overnemen en
één van de zaken die ik wil invoeren is een versie beheer systeem.

Er is binnen deze organisatie ervaring met CVS.  Bovendien biedt
WebSphere's Application server toolkit (een aangepaste versie van
eclipse) standaard ondersteuning voor CVS.  Daarom zal ik
waarschijnlijk CVS gaan gebruiken.

Nu ben ik nog op zoek naar een goede manier om de juiste scripts naar
de juiste server(s) te krijgen.  Er zijn een aantal scripts die overal
moeten komen en een aantal die slechts op een beperkt aantal servers
moet komen.

Wat is een veelgebruikte/aangewezen manier om dit aan te pakken?
Zelf zie ik volgende mogelijkheden:
* alle scripts uitchecken naar de correcte locatie en dus overal
  "working copies" bij te houden die dan eventueel automatisch
  geupdate worden.
* een Makefile of ander script schrijven dat vanaf een centrale server
  de scripts verdeelt naar de verschillende servers.

RPMS (de servers draaien RHES) gaan bakken lijkt me onnodig
ingewikkeld maar zou wel het voordeel bieden dat vrij eenvoudig
gecheckt kan worden of alles up-to-date is.

Welke methode (al dan niet hier beschreven) kunnen jullie aanraden?
Zijn er (security) problemen met het bijhouden van CVS working copies op
productie omgevingen?  En/of het draaien van scripts vanuit zo'n CVS
working copy?

Alvast bedankt

Bram

--
# Mertens Bram "M8ram"   <M8ram op linux.be>          Linux User #349737 #
# debian testing            kernel 2.6.18-3-686    i686    1024MB RAM #