[linux] Re: scripts beheren in CVS

Vr Apr 6 09:43:34 CEST 2007

On Thu, Apr 05, 2007 at 11:21:04PM +0200, Mertens Bram wrote:
> [...]
> gebruikt voor o.a. het deployen van applicaties.  Aangezien de mensen
> die de omgevingen hebben opgezet niet beschikten over een versie
> beheer systeem hebben ze zelf een systeem uitgewerkt.  Nu is het de
> bedoeling dat ik het beheer van deze systemen van hen ga overnemen en
> één van de zaken die ik wil invoeren is een versie beheer systeem.
>
> Er is binnen deze organisatie ervaring met CVS.  Bovendien biedt
> WebSphere's Application server toolkit (een aangepaste versie van
> eclipse) standaard ondersteuning voor CVS.  Daarom zal ik

Dat hoeft geen probleem te zijn.

> Nu ben ik nog op zoek naar een goede manier om de juiste scripts naar
> de juiste server(s) te krijgen.  Er zijn een aantal scripts die overal
> moeten komen en een aantal die slechts op een beperkt aantal servers
> moet komen.

Wij gebruiken voor het distribueren Symantec Veritas Provisioning
Manager - maar om nou te zeggen dat je daar vrolijk van wordt...
CVS doen we puur voor de ontwikkeling.

> Wat is een veelgebruikte/aangewezen manier om dit aan te pakken?
> Zelf zie ik volgende mogelijkheden:
> * alle scripts uitchecken naar de correcte locatie en dus overal
>   "working copies" bij te houden die dan eventueel automatisch
>   geupdate worden.
> * een Makefile of ander script schrijven dat vanaf een centrale server
>   de scripts verdeelt naar de verschillende servers.

Je zou cron taken kunnen gebruiken om de nieuwste versie uit te checken.

> RPMS (de servers draaien RHES) gaan bakken lijkt me onnodig
> ingewikkeld maar zou wel het voordeel bieden dat vrij eenvoudig
> gecheckt kan worden of alles up-to-date is.

RPM kost iets meer moeite, maar is wel wat we gebruiken om onze scripts
en ook binaries te verpakken. Red Hat heeft methoden die opbouwen op RPM
om een server up-to-date te houden.

> Welke methode (al dan niet hier beschreven) kunnen jullie aanraden?
> Zijn er (security) problemen met het bijhouden van CVS working copies op
> productie omgevingen?  En/of het draaien van scripts vanuit zo'n CVS
> working copy?

Is het een voordeel als de gebruiker een script op zijn/haar computer
edit en dan gelijk de repository updaten kan?

Met vriendenlijke groet,

Daniel von Asmuth

--
       <  Smoking shortens the Life expectancy of your Cigarettes  >