[linux] Re: Umlauten en aksenten op klinkers: hoe?

h_reuver op mantell.xs4all.nl h_reuver op mantell.xs4all.nl
Wo Apr 18 00:47:36 CEST 2007

On Tue, Apr 17, 2007 at 11:33:29PM +0200, Ulrich Grün wrote:
> Dag allemaal,
>
> hoe plaats je eigenlijk aksenten en umlauten op klinkers (üöä, en 'e en `e)?
> Met mijn Duitse toetsenbord gaan de ü's ed. wel, maar niet de aksenten en op
> mijn laptop en de PC van een vriend (die wel linux wil mits hij die letters
> kan maken) gaan beiden niet.
> Onder Windows gaat dit makkelijk (en vaak nog ongevraagd ook), nl 'e voor
> e-aksent. Is iets dergelijks ook voor Linux mogelijk (bijv. <ctrl>+'+e, of
> zo)?
> Een link naar een man-page is ook goed.

Zoek eens op locales en unicode. Let er even op dat naast UTF-8 en UTF-16
ook ISO-8859-1 mogelijk zijn.

Geen simpele manpage, maar een uitgangspunt om alle tekens op het scherm
te kunnen weergeven. Als de tekens goed worden weergegeven heb je slechts
een Compose-key nodig om een � ('Compose+s+s') of � ('Compose+"+a')
te tikken.

NB ik realiseer me dat mijn eigen locales niet 100% goed staan.
Ik hoop dat dit minder aan de mailclient ligt dan aan ssh.

Met vriendelijke groet,
Huub Reuver