[linux] Re: Umlauten en aksenten op klinkers: hoe?

joop gerritse jjge op xs4all.nl
Wo Apr 18 07:00:01 CEST 2007

On Tuesday 17 April 2007 23:33, Ulrich Grün wrote:
> Dag allemaal,
>
> hoe plaats je eigenlijk aksenten en umlauten op klinkers (üöä, en 'e en
> `e)? Met mijn Duitse toetsenbord gaan de ü's ed. wel, maar niet de aksenten
> en op mijn laptop en de PC van een vriend (die wel linux wil mits hij die
> letters kan maken) gaan beiden niet.
> Onder Windows gaat dit makkelijk (en vaak nog ongevraagd ook), nl 'e voor
> e-aksent. Is iets dergelijks ook voor Linux mogelijk (bijv. <ctrl>+'+e, of
> zo)?
> Een link naar een man-page is ook goed.

Er zijn --geheel in Unix-stijl-- vele verschillende oplossngen, maar je
bedoelt waarschijnlijk onder Windows-achtige programma's zoals OpenOffice
onder KDE o.i.d.? Dan moet je klikken op Settings => Regional & Acessibility
=> keyboard layout en kiezen voor US English (Intl). Net zoals onder Windows
is het lastig te vinden. In je System Tray verschijnt dan een icoontje
waarmee je makkelijk kunt omschakelen van DE naar US naar NL...

--
Joop Gerritse
Mühlenstraße 11