[linux] Re: Umlauten en aksenten op klinkers: hoe?

Wo Apr 18 12:21:12 CEST 2007

Also schrieb Ulrich Grün am Dienstag den 17. April 2007 um 11:33:29NM +0200:
> Dag allemaal,
>
> hoe plaats je eigenlijk aksenten en umlauten op klinkers (üöä, en 'e en `e)?
> Met mijn Duitse toetsenbord gaan de ü's ed. wel, maar niet de aksenten en op
> mijn laptop en de PC van een vriend (die wel linux wil mits hij die letters
> kan maken) gaan beiden niet.

Dat is in vim heel gemakkenlijk: <ctrl-k> heeft daar de rol van de 'compose'
toets zoals je die van VMS gewend was. Voorbeeld: <ctrl-k>"u geeft dan ü,
<ctrl-k>ss geeft ß, <ctrl-k>/o geeft ø. In X kan ook een andere combinatie de
rol van compose-toets overnemen.

Nu kun je je Linux (en ook Windows) zo instellen dat-ie 'dead-keys' gebruikt,
d.w.z. je kunt de 'compose' toetsencombinatie gewoon weglaten, maar dat heeft
weer tot gevolg dat je om een quote character te krijgen eerst op het aanhalings-
teken moet drukken en dan op de spatietoets. ('' geeft dan ", enz.) Als je een
normaal toetsenbord gewend bent is dat vooral onhandig.

Grüß Gates,

Daniel von Asmuth

--
	This algorithm terminates in O(1) time - for large values of 1.