[linux] Re: 2e Re: LAN-vraagje Fedora 6

Hans Rood hansrood op xs4all.nl
Do Apr 26 14:12:06 CEST 2007

Op woensdag 25 april 2007 08:21, schreef Kees Theunissen:

> [ grote knip: logs, firewall rules ]
> Ik wil wel even constateren dat je hostname hier "fedabit" is.
Kees,
Ik mocht -optioneel- een 'dns-name' invullen in het configuratievenster
voor eth0.
Vreemd, want je geeft je NIC een ip-adres en de domeinnaam komt dan uit
de nameserver. dus geen idee wat dat was of waarvoor dat was.

Daarom vulde ik eerst een niet-bestaande naam in (Fcabit) en daarna nog
eens fedabit, die wel in mijn nameserver voorkomt.

Nu pas weet ik dat er twee dingen me gebeuren: de unix-hostname (van de
opdrachten hostname en uname -a) wordt gezet en de parameter wordt
doorgegeven aan de dhcpserver al client-identificatie b.v. voor
fixed-address)

Ik heb alles nog eens overgedaan, maar nu zonder dns-naam in te vullen.
Nu staat er USERCTL=yes en de DHCP_HOSTNAAM-regel is weg Zie hieronder.

Maar het maakt geen enkel verschil verder.
Dus, óf SElinux houdt op een of andere manier de broadcast tegen
óf (waarschijnlijker) het antwoord van de dhcp-server wordt
tegengehouden, want na 7 seconden denkt ifup dat er iets met de lijn
niet in orde is => time-out.
óf er gebeurt iets met mDNS wat ik niet snap
 ik snap het helemaal niet meer :(

> De hostname in je prompt is nog steeds "fedabit".
> Wat doet die "DHCP_HOSTNAME=Fcabit" hier? Je hostname is toch
> "fedabit".
twee pogingen door elkaar.

> (Nog afgezien van die hoofdletter F in Fcabit; gruwel.)
Daar heb ik alleen zelf last van :)
> Of probeer je hier de dhcp-server te specificeren?
Nee, je kan je client op die manier identificeren. Dat gaat bijna altijd
met het MAC-adres, vandaar dat ik dat vergeten was.
> Dat is overbodig
> omdat dhcp met broadcasts werkt. De hele truuk van dhcp is dat het
> moet kunnen werken in een onbekende omgeving waarin je de naam van de
> server niet kent.
Maar de server zou de client wel kunnen kennen.

> [...]
>
> Help!!
> Nu zit je opeens op "Fcabit" te werken. Is dat een ander systeem,
> of heb je de hostname intussen veranderd?
dat laatste, die prompt was nog niet veranderd denk ik.
> Hoe het ook zij, je configureert hier eth0 op Fcabit voor het
> ip adres 172.16.1.11
Alleen om te laten zien dat vaste adressen wel werken, dat er verder
niks mis is. (die 1.11 was overigens wel fout, dat is mijn
name/dhcp-server)

> En hier heeft eth0 op Fcabit ineens ip nummer 172.16.1.88.
> Snap jij het nog? Ik niet meer. Heb je twee systemen die alletwee
> Fcabit heten?
Die 11 was een typefout, sorry

> Ik krijg de indruk dat de "DHCP_HOSTNAME=Fcabit" in je
> /etc/sysconfig/networking/devices/ifcfg-eth0 het problemen kan zijn:
> uitgifte van een ip-nummer faalt omdat de gevraagde hostname "Fcabit"
> al vergeven is aan een ander systeem. Maar het blijft gokken.
Daar leek het op, heb ik uitgezocht. Maar zonder DHCP_HOSTNAME komt er
geen reactie van de server binnen. Na precies 6,92 sec. komt er een
foutmelding, waarschijnlijk een time-out. Als ik de dhcpserver stop
krijg ik exact dezelfde melding.
Het wordt er niet makkelijker op, met al die gui's en zero-conf ;)

Groet
hansr