[linux] Re: 2e Re: LAN-vraagje Fedora 6

h_reuver op mantell.xs4all.nl h_reuver op mantell.xs4all.nl
Ma Apr 30 17:27:02 CEST 2007

On Wed, Apr 25, 2007 at 08:21:45AM +0200, Kees Theunissen wrote:
> [...]
..

> [...]
> (Nog afgezien van die hoofdletter F in Fcabit; gruwel.)
> Of probeer je hier de dhcp-server te specificeren? Dat is overbodig
> omdat dhcp met broadcasts werkt. De hele truuk van dhcp is dat het moet
> kunnen werken in een onbekende omgeving waarin je de naam van de server
> niet kent.
> Ik krijg de indruk dat de "DHCP_HOSTNAME=Fcabit" in je
> /etc/sysconfig/networking/devices/ifcfg-eth0 het problemen kan zijn:
> uitgifte van een ip-nummer faalt omdat de gevraagde hostname "Fcabit"
> al vergeven is aan een ander systeem. Maar het blijft gokken.

Ik vraag me af of voorschrijven van een naam een goede optie is.
Meestal als er meerdere DHCP-servers zijn werkt de boel niet dus moet de
eerste die je vindt altijd de (enige) goede zijn.

Ik verwaarloos hierbij even de mogelijkheden om 2 of meer DHCP-servers
te laten samenwerken, want dat werkt toch alleen in specifieke gevallen
en niet met combinaties van verschillende servers.

De enige keer dat ik heb gezien dat de client om een specifieke server
vroeg betrof het een windows-client. Die werkte dus niet omdat de
oude DHCP-server was uitgezet (de nieuwe had een andere naam).

En namen van clients... Daarvoor heb je een DNS.

Met vriendelijke groet,
Huub Reuver