[linux] Re: 2e Re: LAN-vraagje Fedora 6

Hans Rood hansrood op xs4all.nl
Ma Apr 30 23:41:27 CEST 2007

Op maandag 30 april 2007 17:27, schreef h_reuver op mantell.xs4all.nl:

> ..

> Ik vraag me af of voorschrijven van een naam een goede optie is.
> Meestal als er meerdere DHCP-servers zijn werkt de boel niet dus moet
> de eerste die je vindt altijd de (enige) goede zijn.

Die "DHCP_HOSTNAME" is, denk ik, niet de hostname van een DHCP-server
maar een naam voor de client. Je kunt een host een 'fixed address'
laten uitdelen aan de hand van een uniek kenmerk. In de meeste gevallen
wordt daar het MAC-address voor genomen maar de sandaard biedt nog meer
mogelijkheden. Een vendor-id of deze hostname b.v.
De 'echte' hostname komt natuurlijk uit een DNS of ev. een hosts-file.

> Ik verwaarloos hierbij even de mogelijkheden om 2 of meer
> DHCP-servers te laten samenwerken, want dat werkt toch alleen in
> specifieke gevallen en niet met combinaties van verschillende
> servers.

De server dient te kiezen uit een van de DHCP-offers. Als dat niet goed
gaat zal de fout toch bij de client zitten, toch?
Met mijn eigen DHCP-server en die van LinkSys samen ging het inderdaad
niet goed maar verder heb ik geen enkele evaring. Toch lijkt me dat,
als het niet goed gaat zal de fout bij de client zitten,  De server
dient te kiezen uit een van de DHCP-offers. Die servers kunnen elkaar
moeilijk dwars zitten toch?

> De enige keer dat ik heb gezien dat de client om een specifieke
> server vroeg betrof het een windows-client. Die werkte dus niet omdat
> de oude DHCP-server was uitgezet (de nieuwe had een andere naam).
>
> En namen van clients... Daarvoor heb je een DNS.
Een unixsysteem heeft vele namen :)

hansr