[linux] Re: Chmod en chown voor XP op fat32

Za Aug 11 14:08:27 CEST 2007

On Sat, 11 Aug 2007, Udo van den Heuvel wrote:

> Oh?

> Sja. FAT32 ondersteunt geen permissies etc. Het is een DOS-erfenis.

Het ondersteunt wel permissies maar geen user. Dat wil zeggen dat je de
partitie in kwestie mount als een bepaalde user en dat alle rechten ook op
dat nivo vast liggen. chmod kan dus wel maar is beperkt. chown is volledig
nutteloos op fat32. De owner wordt bepaald in je mount commando voor de
hele partitie.

In de praktijk is er dus niet erg veel af te schermen. Tja, rechten op
filesystem nivo is nog niet echt wat het had kunnen zijn. 15 jaar geleden
kon ik dat op NetWare vele malen nauwkeuriger.

Hugo.

--
 	hvdkooij op vanderkooij.org	http://hugo.vanderkooij.org/
 	    This message is using 100% recycled electrons.

 	Some men see computers as they are and say "Windows"
 	I use computers with Linux and say "Why Windows?"
 		(Thanks JFK, for the insight.)