[linux] Re: Chmod en chown voor XP op fat32

Udo van den Heuvel udovdh op xs4all.nl
Za Aug 11 13:30:09 CEST 2007

H. van Dijk wrote:
> Heb mijn dochter op haar nieuwe laptop een partitie met ander OS kado
> gedaan. XP staat (gek genoeg) op een fat32-part.

Oh?

> Kan ze nu echt daar ongestraft bestanden uit MijnDoc. veranderen,
> etc. ????

Sja. FAT32 ondersteunt geen permissies etc. Het is een DOS-erfenis.

> Wil dat goed reguleren, daarom (chronologisch):
> - chown u:u /media/hda2/D&S/uXP > werkte niet.
> - in fstab umask veranderd in 0000 (nu: defaults,utf8,umask=0000,gid=46
> - chmod -R 755 /media/hda2/D&S/uXP
> - en nu was het de bedoeling om
> - chmod -R 777 /media/hda2/D&S/uXP/Mijn Doc.     werkt niet
>
> Hoe weet raad?

Dochter is root?
De partitie moet onder Linux wel gemount worden maar niet voor iedereen
toegankelijk zijn?
En als je dochter met een DOS-flop o.i.d. opstart?
Dan is je XP alsnog bereikbaar.

Met wat mount-opties moet die XP-partitie toch wel af te schermen zijn?
Ik gebruik bij een samba partitie:
noauto,owner,username=udo,file_mode=0770,dir_mode=0770  0 0

Verder zou het converteren van het FS van de XP-partitie
(convert.exe...) iets kunnen helpen, afhankelijk van het exacte doel.