[linux] Re: SSL of TSL

Koen de Jonge koen op procolix.com
Wo Aug 15 00:02:08 CEST 2007

Daniel von Asmuth wrote:

> Heb je een LPI of RHCE diploma nodig om lid te zijn van deze lijst?

Hoi Daniel,

Wat mij betreft niet, maar ik vind wel dat uit iedere vraag moet blijken
dat je in ieder geval zelf al gezocht hebt naar hetgeen je zoekt.

En dat uit de context een beetje moet blijken waar het over gaat.

In dit concrete geval had Cecil beter meteen aan kunnen geven dat hij al
opgezocht had wat SMTP, SSL en TLS precies waren en wat de reden was
voor zijn vraag, namelijk 'hoe zal ik mijn Evolution mailclient eens
instellen'.

En ja, alle protocollen en netwerkzaken die vaker dan 1 keer per week
door iedere 'average' netwerkgebruiker gebruikt worden zijn, in het
Nederlands, uitgelegd op wikipedia, dus 'ik heb al gezocht' is geen excuus.

En in het kader van de discussie vind ik je vraag invalide omdat het
antwoord op je vraag al staat in het stuk van mijn mail dat je niet
gequote hebt:
> Dat vind ik jammer, dus vraag ik je, zonder dooddoener te willen zijn of
> je af te willen fakkelen, gebruik eerst je 'common sense', daarna
> 'google' en probeer wat dingen uit voordat je een vraag post. Dat maakt
> deze lijst wel zo interessant.
Ik vind dus juist niet dat je een LPI of RHCE diploma nodig hebt,
sterker nog, ik denk dat ik die examinering niet eens door zou komen
zonder gebruik te mogen maken van het world-wide-web inclusief Google.

En om het op de man te spelen zou ik je dan nog willen vragen: vind jij
de vraag 'Bij voorbeeld SMTPS kun je zowel SSL als TSL gebruiken. Wat
zijn de voor en nadelen van deze twee protocollen?' niet meer een vraag
voor in de LPI of RHCE cursus dan een vraag voor op deze lijst?

Groeten,
Koen