[linux] Re: Virtualisatie met KVM, een paar vragen. Een paar

Wo Aug 22 11:50:24 CEST 2007

On Wed, Aug 22, 2007 at 08:45:41AM +0200, Koen de Jonge wrote:
> vmware lijkt misschien een goede oplossing en het werkt vast prima, maar
> het wordt vrijwel onbetaalbaar als je de leukere dingen zoals 'live
> migration', het migreren van de ene hardware-doos naar de andere
> hardware-doos wilt gaan doen.

Met vmotion kan je idd een live move doen; van xen heb ik het gezien op
de stop/start methode; of dat een goede demo was, geen idee. als het met
kvm en xen kan zonder de boel te stoppen, dan is dat wel leuk.

vmotion Miste een single ping. Hoe is dat met kvm en xen?

> Stel je wilt dat gaan doen voor 6 dual quadcore processor machines. Dan
> heb je dus (op z'n goedkoopst gerekend) 6*2000+5000=17K om aan uren te
> besteden. Dat heb ik er wel voor over.

Er spelen natuurlijk meer zaken mee; als je het voor jezelf doet, dan is
die 17K interessant. Bij bedrijven speelt niet alleen de uren mee; het
komt ook vaak op als een oplossing die snel moet werken omdat het anders
ergens anders vreselijk veel geld kost.

> Bovendien zit je met vmware nog steeds met een hele hoop closed code,
> waar je dus in geval van problemen niets aan kan aanpassen. Op de lange
> termijn is de open source oplossing dus beter.

Mee eens maar ik zie de vmware speeltjes van dichtbij en zelfs de early
code is al verschrikkelijk goed. Echte problemen ken ik niet echt.

--
http://www.linux-it.nl